Rautureissu Ifjordfjelletissä

Viiden päivän videokuvaus ja kalastelureissu Norjan pohjoisosissa Lebesbyn- kuntaan kuuluvassa Ifjordfjelletin – ylängöllä. Matkaan mahtui monenlaista säätä, uusia maisemia, vesistöjä (paljon), todella paljon ihmeteltävää ja jokunen rautukin saatiin ylös aina rannalle asti. Reissu toteutettiin heinäkuun ensimmäisellä viikolla kahden miehen voimin. Koko rautureissusta on tulossa video myöhemmin Dragonfly Erävideotin kanavalle.

Ensimmäisenä päivänä käppäiltiin lyhkänen matka ennakkoon suunniteltuun paikkaan, mukavan järven rannalle. Vettä sateli illasta ja kalastelut jäivät vähiin.

Lähtötunnelmissa!
Ruoaksi italianpataa.
Kamojen pakkailua.

Toisena päivänä kalastelimme tuloksetta ja sen jälkeen siirryimme syvemmälle ja korkeammalle erämaata. Jouduimme kesken patikoinnin kyyhöttämään tunturin rinteessa ressun alla, kun kova sadekuuro yllätti. Iltapäivällä sade hellitti ja pääsimme perille ja pystyttämään teltan. Tuuli kylmästi ja meinasi paleltaa. Illalla kävimme kokeilemassa kalastusta, mutta tuloksetta.

Leiripuro virtaa…
”Sumujenlaakso”

Kolmantena päivänä paistoi aurinko. Aamun aikana edellisiltana laaksoon pakkautunut usva alkoi hiljalleen häipyä ja pääsimme tukevan aamiaisen jälkeen lähtemään päiväreissuna kauempana uusilla järvillä. Patikointia riittä, ylös, alas, kuten myös vesistöjä. Lämmintäkin piisasi suojasissa paikoissa arviolta +30 asteen verran. Saimme ensimmäiset kalat toiselta järveltä. Kaksi ensimmäistä olivat lähes kilon painoisia ja kaikki olivat todella lihavassa kunnossa.

Rautureissu Ifjordfjelletissä
Aamukylpy virkistävän kylmässä tunturipurossa.
Aamukahvia juomassa.
Lunta pulloihin, jotta kylmälaukku pysyy viileänä.
Rautureissu Ifjordfjelletissä
Kalastusvälineet kuntoon ja ei muuta, kuin heittelemään!
Kalastusta tunturijärvellä.
Punakylkinen rautu,
Jussa ja komea rautu.

Tämän jälkeen patikointia taas riitti useamman suurikokoisen järven kautta ja saimme lisää tulosta kalastuspuolella iltapäivällä.
Illalla leiriin saavuttuamme keli oli tyyntynyt ja oli mahtava auringonlasku. Tukikohtajärvessä alkoi näkymään tuikkeja ja päätimme lähteä kokeilemaan kalastusta. Muutamat heitot antoivat heti kolme tärppiä, joista yksi otettiin vielä itselle. Tämän jälkeen lopetimme kalastuksen, kun ei kahteen pekkaan kovin paljoa jaksa syödä, eikä kukaan niitä kovin paljoa jaksa kantaa tunturista poiskaan.

Kamojen vaihtoa.
Paistettua rautua ja mummonmuusia.
Ilta-aurinko ifjordfjelletissä ”sumujenlaaksossa”
Auringonlasku…
Allu ja rautu.
Auringonlaskua.
Auingonlaskua.

Neljäntenä päivänä oli tuulista ja usvaa pukkasi taas. Kalastelimme, mutta ilman tulosta.

Tunturien halki taivallus takaisin tien varteen.

Rautureissusta Ifjordfjellettiin julkaistaan Dragonfly Erävideotin kanavalla lyhytelokuva, missä pysytellään tiiviisti mukana reissussa. Lue myös on julkaistu varustelista siitä, mitä meillä oli mukana. Kyseiseen listaukseen pääset TÄSTÄ. Pysy tietoisena Dragonfly Erävideotin uusista julkaisuista tykkäämällä meistä Facebookissa, sekä seuraamalla Instagramissa.